keskiviikko 3. lokakuuta 2018

Tämän päivän DKT

Tänään oli taas joka viikkonen ryhmäterapia, yleensä se on torstaisin mutta poikkeuksellisesti tänään keskiviikkona.
Meillä dktssa puhutaan taidoista, on taitokortti minkä mukaan edetään. Viime viikolla oli ahdingonsietotaitoja ja kriisitaitoja, joten alusta kerrottiin kuulumisia ja käytiin läpi käytettyjä taitoja ja niitä tilanteita joissa olisi voinut käyttää taitija, sekä palattiin viimeviikon taitoon ja onko sitä käytetty kuluneella viikolla.
Huomasin että itselläni on ollut aika taidokas viikko, ei sitä huomaa itse ellei pysähdy ajattelemaan. Ihana tunne huomata edistystä itsessään ja käytöksessään. Taidoista on oikeasti ihan hirveän iso apu, ja koko dktsta! Viikon kohokohdat ovat maanantai ja torstai. Olen oppinut hieman hillitsemään raivokohtauksia ja siitä johtuvaa morkkista. Olen oppinut hengittämään ja osittain hyväksymään itseni. Olen myös todella onnellinen siitä että osasin hakea apua ja sitä sainkin.
Läheiseni on myös huomannut edistymisen, mielummin lähden tilanteesta pois kuin että alkaisin raivoamaan, saatikka riehumaan.
Viikko onkin ollut suhteellisen helppo, yhtä pientä humalassa sekoilua lukuunottamatta. Ei pitäisi juoda alkoholia tyhjään vatsaan, varsinkaan paljon.. No, mokia sattuu meille kaikille. Soimasin itseäni tästä ihan hirveästi, vihasin jopa itseäni kun tajusin miten olin käyttäytynyt. Tässä minulla onkin opittavaa, jokainen mokaa mutta harva tuomitsee itseään niin pahasti että meinaa vajota masennukseen.
Tästä kuitenkin päästiin eteenpäin, yllättävänkin nopeasti. Aviomieheni ja paras ystäväni tukivat minua ja olen jo sinut asian kanssa. 

Kiitos kaikille rohkaisevista ja positiivista kommenteista, ne merkitsevät minulle paljon. 
Jos teitä kiinnostaa tarkemmin jokin aihe, tai teillä on kysyttävää, laittakaa toki kommenttia niin ei mene tylsäksi tämä blogin lukeminen!! 
Tässä kuva taitokortista ja taidoista, joita opimme. 
-Suvi

5 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista lukea, että käyt dkt terapiassa. Mulle nimittäin ehdotettiin myös sellaista ryhmäterapiajuttua, joka perustuisi osittain dkt juttuihin myös. Just nyt tässä ei ole siitä esitettä. Ensin pitää käydä haastattelussa. Olen aikaisemmin käynyt ahdistuksenhallintakurssin. Sen koin silloin liian sellaisena itsesuggerointina, jota en oikein liiallisena jaksa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa lähteä ryhmäteraoiaan jos mahdollista! Itselleni on ryhmästä tullut nopeassa ajassa hyvin tärkeä osa elämää, siellä saan sen olon että mä kyllä opin elämään tän härön kanssa ja hallitsemaan tilannetta ja elämääni. Kannatan kyllä ryhmää! Toki kaikki tuntee erilailla ja tilanteet on eri, kuuntele itseäsi :)

      Poista
  2. Dkt-terapia pitäisi olla kaikille pakollinen kurssi jo peruskoulussa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, täysin samaa mieltä. Nämä taidot olisivat hyvä jokaisen oppia :)

      Poista