keskiviikko 17. huhtikuuta 2019

Epävakaus ja eriarvoisuus

Olen useasti kuullut, että jos ihmisellä on epävakaa persoonallisuus tai muu mielenterveysongelma, saa kyseenalaista kohtelua somaattisella puolella. Tämä on harmi ja minua kiinnostaisi kovasti tietää miksi.

Itse en ole saanut huonoa kohtelua somaattisella puolella, tai sitten olen saanut sitä jo ennen epävakaa- diagnoosia että ei ole meno muuttunut. Joudun käyttämään itse terveudenhuollon palveluita paljon mutta en ole asiaan kiinnittänyt huomiota.

Miten mt- ongelmat antaa luvan käyttäytyä epäsopivasti? Olemmeko me muka huonompia ihmisiä kuin muut, huomionhakusempia? Emmekö ansaitse samanlaista kohtelua kuin kaikki muutkin?
Näihin asioihin en tuskin tule saamaan vastausta koskaan ihmiseltä, joka eriarvostaa mielenterveysongelmaisia.

Jos itse kokisin eriarvoista, tökeröä ja epäasiallista kohtelua vain koska tiedoissani lukee dg:na epävakaa persoonallisuus, vaatisin kyllä suoran selityksen ja hyvåt perustelut paikanpäällä että miksi. Jos olisin itse käytökselläni sen aiheuttanut, selvittäisin asian ja pyytäisin anteeksi. Kyllähän asioita täytyy pystyä puhumaan asiallisesti, eikö?  Jos tereydenhuollon ammattilainen kohtelee potilasta/asiakasta epäammattimaisesti, niin kannattaa ottaa yhteys ylempään tahoon tai pyytää hoitajan vaihtoa, ja jos et saa hoitoa vain koska olet epävakaa niin ota yhteys potilasasiamieheen ja vaadi tilanteeseen muutos.

Olen törmännyt kyllä esimerkiksi lääkäriin, joka väitti että jalkani on täysin kunnossa vaikka itse tiesin että näin ei ole. 30min taistelun jälkeen sain ajan magneettiin, jossa todettiin nivelrikko. Tämä lääkäri ei vielä tähän päivään mennessä ole soittanut, vaikka lupasi. Aikaa tästä on n.3vuotta.
Tällöin minulla ei ollut mt diagnooseja, joten  saa muutkin tuota kohtelua osakseen, en usko että on vain mt-ongelmaisten ongelma. Me ehkä otamme sen helpommin itseemme kuin muut, tyydymme saamaamme kohteluun emmekä pidå kiinni oikeuksistamme.
Näin ei saa missään nimessä olla, vaan kyllä meidänkin on saatava oikeaa hoitoa, arvostusta ja apua. Ihan samalla tavalla kuin kaikkien muidenkin.






Me olemme samanarvoisia, kuin kaikki muutkin. Välillä unohdamme sen itsekin, mutta niin se vaan on.
Tässä vieressä, kaksi  kuvaa itsestäni. Molemmat täysin eri aikakausilta. Toinen ennen diagnooseja ja toinen jälkeen, Millä tavalla tämä väli muutti minua ja minun arvoani?
Vastaus: Ei millään.  Olen edelleen saman arvoinen kuin tuossa toisessa kuvassa.




Nyt haluaisin kuulla, jos olet jonkin mielenterveysongelman takia saanut epäoikeidenmukaista tai väärää kohtelua jossain?

-Suvi

6 kommenttia:

  1. Kiitos tärkeästä aiheesta puhumisesta! Mulla on myös epävakaa persoonallisuus ja tabu siitä ei poistu ennen, kuin näistä asioista aletaan puhua kunnolla avoimesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi :) Tämä on mielestäni kyllä asia, josta täytyy puhua. Eriarvostaminen sairauden takia on vaan väärin, kukaan meistä tuskin on halunnut sairastua tähän.. :)

      Poista
  2. Minulla on epävakaa persoonallisuus ja miepä-palveluiden puolella tuntui siltä, ettei tähän diagnoosiin osattu suhtautua. Kerroin elämässäni olevista ongelmista, joita vähäteltiin ja laitettiin teini-iän piikkiin, vaikka olen kuitenkin 21. Kuitenkin siinä vaiheessa, kun kerron vihapäissäni heittäneeni tuolin olohuoneen toiseen päähän puhutaan epävakaudesta. Itselle henkilökohtaisesti tuli olo, ettei epävakautta katsottu kokonaisuutena vaan pikemminkin demonisoitiin. Onneksi myöhemmin pääsin kuitenkin dkt-terapiaan ja olen saanut parempaa hoitoa sekä kohtelua ilman oireiden vähättelyä tai demonisointia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ompas sattunut ikävästi :( Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin! Onneksi sait kuitenkin apua.
      Tuo vähättely ja demonisointi on täälä tuttua lähinnä lähipiirin osalta ja se kertoo vaan tiedon puutteesta. Onneksi itse tiedetään paremmin :)
      - Suvi

      Poista
  3. Hei! Minulla on juuri todettu/ epäilty epävakaa persoonallisuus...mukavaa kun luin tämän blogisi. Jään seuraamaan :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Tsemppiä epävakauden kanssa, alkujärkytyksestä selviämisen jälkeen tämän kanssa kyllä pärjää :) Tervetuloa lukemaan ja antoisia lukuhetkiä! :)
      -Suvi

      Poista